Χαλβάη 0-0

Με αφορμή την ταινία του Σεφερλή δημιουργούνται το ελάχιστο δύο αντιπαραθέσεις. Από τη μία, μία κριτική άποψη για την παρακμή του λαϊκού και από την άλλη μία υπεράσπιση του λαϊκού ως γνήσια αυθόρμητου απέναντι στην υποκρισία των ελίτ. Και αν ο γνήσιος αυθορμητισμός είναι όντως ένας μύθος απότοκο μιας μαζικής βιομηχανίας της κουλτούρας , το πρώτο είναι όντως ελιτίστικο, αν αναλογιστούμε ότι με τη βοήθεια των μέσων της τεχνολογίας όλοι πια παράγουν τέχνη γιατί όλοι μπορούν και σκηνοθετούν, φωτογραφίζουν, υποκρίνονται και παράγουν σημεία. Αυτή η ατέρμονη σημειουργία ακριβώς με τη συνδρομή του υποκειμενικά ευχάριστου εξαφανίζει τα κριτήρια που θα όριζαν την καλή τέχνη. Υπάρχει άραγε ακόμη κάτι που μας κάνει να μιλούμε για τέχνη και την αλήθεια της;
Ίσως ο Adorno εδώ έχει κάτι να μας πει «Η τέχνη ζητάει αυτό που δεν υπήρξε, όμως οτιδήποτε είναι η ίδια, έχει ήδη υπάρξει… Όταν στα εξαιρετικά βιογραφικά κεφάλαια του Mårbacka της Selma Lagerlöf αυτό που φέρνει στο παράλυτο παιδί τη γιατρειά είναι κάτι που δεν το έχει δει ποτέ κανείς, ένα παραγεμισμένο παραδείσιο πτηνό, η επίδραση της παρουσίασης μιας τέτοιας ουτοπίας είναι αθάνατη. Τίποτα όμως όμοιο με αυτήν δε θα ήταν πλέον δυνατό: εκπρόσωπος της είναι το ζοφερό. Καθώς όμως η ουτοπία του έως τώρα «μη ον» είναι για την τέχνη σκεπασμένο από σκοτάδι, η ίδια παραμένει μέσα από κάθε διαμεσολάβηση ανάμνηση, η ανάμνηση του δυνατού έναντι του πραγματικού που το έχει απωθήσει… «
Η αλήθεια στο έργο τέχνης δε βρίσκεται ούτε στον δεδομένο κόσμο ούτε στον εαυτό μας αλλά ούτε και στην κλειστή ερμηνεία. Πρόκειται για υπόσχεση που επαγγέλεται το αδύνατο…

Gallery | This entry was posted in Φιλοσοφία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s