Περί ηθικής και αδιεξόδων της

Το αγόρι στο παρακάτω καρτούν έχει ένα δίκιο. Όταν έχεις ένα σύνολο αντιλήψεων, πεποιθήσεων, μιας φιλοσοφίας δε σημαίνει ότι έχει και καθολικό χαρακτήρα. Πρέπει να προσέχουμε για το λάθος που επισημαίνει ο Moore(naturalistic fallacy): αν το «αυτό είναι καλό» ταυτίζει
1.το υποκείμενο με κατηγορούμενο ή
2.το κατηγορούμενο δίνει στο υποκείμενο μία ιδιότητα.
Πχ Αν πούμε ότι «η ευχαρίστηση που μου παρέχει ο διαλογισμός είναι καλό» με την έννοια της ιδιότητας(2) δε σημαίνει ότι ισχύει και με την πρώτη έννοια(1) δηλ της ταύτισης(αυτός είναι ο Γιώργος).

Από την άλλη, αν αυτό το σύνολο προσωπικών πεποιθήσεων δίνει σε κάποιον κουράγιο για να συνεχίσει να ζει τότε η ιδιωτική αυτή δύναμη εντάσσεται στις σημερινές διάφορες προτάσεις για να τα βγάλεις πέρα μόνος σου: κάνε διαλογισμό, γιόγκα, δες ψυχολόγο-ψυχαναλυτή, αγκάλιασε μία φιλοσοφία όπως γίνε στωικός κτό.
Και αυτό μπορεί να είναι σωστό και μια χαρά αλλά μόνο για άτομα που έχουν έναν σχετικά εξασφαλισμένο τρόπο ζωής.

Το αδιέξοδο εντείνεται αν αναλογιστούμε το είναι-πρέπει πρόβλημα όπου από το είναι «δύσκολα» προκύπτει το πρέπει.

Ίσως μπορούμε να υπερβούμε το πρόβλημα αν δούμε το ηθικό πρέπει ως προσταγή. Στην ουσία το «δεν είναι καλό να κλέβεις» είναι «μην κλέβεις». Αν αυτός ο ελιγμός είναι σε καλό δρόμο τότε ως κοινωνία μπορούμε να μιλήσουμε για στόχους που θα θέσουμε οι οποίοι θα είναι ποικίλοι και βασικοί πχ εξασφάλιση μιας σταθερής ποιότητας ζωής, υγεία, μόρφωση, δικαιοσύνη…

Αν θέσουμε στόχους (τελεολογία) μάλλον υπερβαίνουμε αυτούς τους δύο σκοπέλους της ηθικής προβληματικής(is -ought problem και naturalistic fallacy) όπως και τον υποκειμενισμό.

Gallery | This entry was posted in Φιλοσοφία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s