Ο Σπινόζα και το ρίσκο της σκέψης

Στην καθημερινότητά μας εύκολο είναι να διαπιστώσουμε ότι ο καθείς λειτουργεί ως ατομικότητα με τα δικά του συναισθήματα. Η αναγνώριση του άλλου γίνεται καθώς βλέπουμε όμοια πράγματα του εαυτού μας στον άλλο. Είναι αυτό που ονομαζε ο Σπινοζα ως affectuum imitatio δηλ έχουμε μία φαντασιακή ταύτιση μεταξύ μας καθώς ο άλλος γίνεται αντικείμενο των συναισθημάτων μας. Αυτή η επαφή είναι η βάση για μία κοινωνικότητα από οντότητες ατομικές σε απόσταση γιατί η έκβαση της επαφής δεν είναι ποτέ δεδομένη. Είναι ανάμεσα στην ασφάλεια διατυπωσης ενός κοινού συμφέροντος και το φόβο ότι ο άλλος θα δρομολογήσει κάτι σε αντίθεση με τα δικά σου συμφέροντα.
Πιο συγκεκριμένα, από το conatus που κάνει το ον να επιδιώκει τη συντήρηση του, οδηγούμαστε στην affectuum imitatio, που όμως συνοδεύεται από τον φόβο των διαφορών.
Το σημαντικό είναι ότι σε αυτήν την ανάλυση γίνεται σεβαστή η μη – αναγωγιμη ατομικότητα του καθενός ώστε να δημιουργείται μία δυναμική πλήθους από ατομικοτητες. Οι τελευταίες επικοινωνούν δημιουργώντας κοινές έννοιες που μπορούν να οδηγήσουν στον ορισμό ενός κοινού συμφέροντος, χωρίς όμως να χαθεί η απόσταση που τις διακρίνει ως ατομικοτητες.
Έννοιες που καλύπτουν αυτήν την απόσταση είναι και οι επικίνδυνες αφού δε σέβονται τα όρια της ατομικότητας μας. Πχ το έθνος όταν καλύπτει ιδεολογικά την απόσταση, τότε καθιστά δυσδιακριτο το σεβασμό σε αξιόλογα άτομα κατά την κρίση μας. Κάθε γύφτος αυτού του έθνους είναι αξιοσεβαστος γιατί έτσι. Ο κρατικός υπάλληλος που σου κλεβει την κινητή και ακίνητη περιουσία γίνεται αξιοσεβαστος γιατί λειτουργεί για το εθνικό καλό. Η κοινωνική πολιτική είναι πάλι λέξη που δεν αφήνει κενά και σε παγιδεύει στην ηθική αποδοχή της κλοπής. Πριν μιλήσει για πιθανότητα επανάστασης , ο Σπινοζα μίλησε για τη διάχυση της γνώσης μέσα από τη γλώσσα που αφορά τις ατομικοτητες, οπου και διαπιστωνεται πόσο δύσκολο είναι η γλώσσα να ελεγχθεί από την εξουσία, γεγονός που εκβαλλει στο ρίσκο της σκέψης.
Ας ρισκάρουμε να σκεφτούμε και μετά τα ξαναλέμε

Advertisements
Gallery | This entry was posted in Φιλοσοφία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s