Πραξεολογία του Mises και Φαινομενολογία του Husserl

Στη φιλοσοφία του Mises(praxeology.org), η επιστημολογική προσέγγιση στη γνώση σημαίνει κυρίως τη μελέτη του νου και των διανοητικών κατηγοριών. «Οι κατηγορίες a priori είναι ο ψυχικός εξοπλισμός με τον οποίο ο άνθρωπος είναι σε θέση να σκέφτεται και να βιώνει και έτσι να αποκτά γνώση. Η αλήθεια ή η εγκυρότητά τους δεν μπορεί να αποδειχθεί ή να διαψευσθεί όπως και οι εκ των υστέρων προτάσεις, επειδή είναι ακριβώς το όργανο που μας επιτρέπει να διακρίνουμε τι είναι αληθινό ή έγκυρο από αυτό που δεν είναι. Αυτό που γνωρίζουμε είναι τι μας καθιστά κατανοητή τη φύση ή τη δομή των αισθήσεών μας και του νου μας. Βλέπουμε την πραγματικότητα, όχι όπως είναι «είναι» και μπορεί να φανεί σε ένα τέλειο ον, αλλά μόνο καθώς η ποιότητα του νου και των αισθημάτων μας μας επιτρέπει να το δούμε «(U-18).» Γιατί, όπως πρέπει να τονίσουμε και πάλι , η πραγματικότητα , η διαλεύκανση και η ερμηνεία, τα οποία είναι το καθήκον της πραξιολογίας, είναι ομογενή με τη λογική δομή του ανθρώπινου νου ».

In Mises’s philosophy, the epistemological approach to knowledge means primarily the study of the mind and of mental categories. “The a priori categories are the mental equipment by dint of which man is able to think and to experience and thus to acquire knowledge. Their truth or validity cannot be proved or refuted as can those of a posteriori propositions, because they are precisely the instrument that enables us to distinguish what is true or valid from what is not. What we know is what the nature or structure of our senses and of our mind makes comprehensible to us. We see reality, not as it “is” and may appear to a perfect being, but only as the quality of our mind and of our senses enables us to see it.” (U-18) “For, as must be emphasized again, the reality the elucidation and interpretation of which is the task of praxeology is congeneric with the logical structure of the human mind.” (U-65)
Ομοιότητα με μία επιστημική φαινομενολογία:
Από επιστημική άποψη μπορούμε να προχωρήσουμε σε μία φαινομενολογική αναγωγή: να βάλουμε το φαινόμενο σε παρένθεση και να προχωρήσουμε αναλυτικά σε κάποιες αρχές. Ενδεικτικά ότι η συνείδηση αναγνωρίζει αντι-κείμενα, ότι βλέποντας το απέναντι αντικείμενο η συνείδηση υπο-νοεί το σύνολό του παρόλο που δεν το εξετάζει λεπτομερειακά βγάζοντας συνέχεια συμπεράσματα για τη θέση του, και άρα, η υπονοητικότητα αυτή ως μια έννοια υπερβατολογικού, υπάρχει στην αυτονομία της. Ή ότι παράλληλα με το ορατό/παρατηρήσιμο συν-υπάρχει το αόρατο/μη-παρατηρήσιμο:
Για να κατανοήσουμε την κατηγορία του μη-παρατηρήσιμου ας σκεφτούμε τα πράγματα που πιστεύουμε ότι υπάρχουν τώρα ή συμβαίνουν τώρα σε οποιοδήποτε δοσμένο χρονικό σημείο αλλά δεν τα παρατηρούμε συνειδητά. Για παράδειγμα, πιστεύω ότι το πίσω μέρος αυτού του τοίχου υπάρχει εδώ και τώρα χωρίς να τον παρατηρώ αισθητηριακά. Αυτό το πίσω μέρος του τοίχου είναι μία παρουσία για μένα παρόλο που δεν το βλέπω. Αυτό το πίσω μέρος του τοίχου μπορούμε να το ορίσουμε ως μία μία-μη-παρατηρήσιμη-παρουσία.
Επομένως, καθίσταται δυνατή μία επιστήμη για τη συνείδηση. Μία αναλυτική επιστημική φαινομενολογία. Η κατάληξη σε μία category of non-observability με έναν ισχυρό βαθμό αποδεικτικότητας. Μία αποδεικτικότητα που δεν απαιτεί τη συνοδεία της επάρκειας. Πχ στον Husserl η αποδεικτικότητα λαμβάνει τη σημασία της δοτικότητας της ύπαρξης με επιστημικό τρόπο δίχως να χρειαστεί να αναχθεί σε ένα οντολογικό θεμέλιο.
Γενικά, αποδεικτικά τεκμήρια μπορεί να βρει το υποκείμενο σε σχέση με ότι δίδεται στο ίδιο το υποκείμενο, σε σχέση με την ύπαρξή του αλλά και σε σχέση με συγκεκριμένες γενικές δομές υποκειμενικότητας όπως χρονικότητα, γιατί όλες οι αντανακλάσεις αυτής της δομής είναι εξ ανάγκης χρονικές. Συμβαίνουν σε υποκειμενικό χρόνο.
Αυτή η έννοια της αποδεικτικότητας δεν απαιτεί μία έννοια της πληρότητας. Η καθαρή δοτικότητα της ύπαρξης ενός μη-εξηγήσιμου πεδίου μπορεί να έχει το χαρακτήρα της αποδεικτικότητας αλλά όχι της πληρότητας. Η γνώση της δομής της χρονικότητας για παράδειγμα μπορεί να παραμένει μη-πλήρης αλλά δεν παύει να έχει αποδεικτικότητα.

Advertisements
Gallery | This entry was posted in Φιλοσοφία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s