Προσοχή spoiler για την ταινία ex machina

images 2 αρχείο λήψης 1

Η ταινία πραγματεύεται το «αιώνιο» ερώτημα αν ένα προϊόν τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) είναι μία απλή προσομοίωση της ανθρώπινης ύπαρξης ή μπορεί το ίδιο να είναι άνθρωπος. Το ερώτημα διαπνέει όλη την ταινία και ίσως ένα ζήτημα είναι αν δίνεται απάντηση.
Οι χαρακτήρες, στην ουσία τρεις, δύο άνθρωποι-άνδρες και ένα ΑΙ ρομπότ-γυναίκα, αλληλεπιδρούν με τέτοιο τρόπο όπου ανοίγονται πιθανότητες διάδρασης που εξ αρχής το κλίμα της ταινίας μάς προιδεάζει για μία τελική σύγκρουση.
Ο δημιουργός της ΑΙ μπορεί να ειπωθεί πως συμβολίζει το αρχετυπικό μοντέλο του παντογνώστη ανθρώπου που πιστεύει πως είναι θεός. Θεωρεί πως έχει τα πάντα υπό έλεγχο μόνο που στο τέλος η πραγματικότητα υπερβαίνει τις δυνατότητές του και με μορφή τιμωρίας της ύβρεως που ήδη είχε διαπράξει, σαν ένας σύγχρονος τραγικός ήρωας, τιμωρείται με θάνατο. Με ιδιαίτερη έκπληξη στην πιο πραγματική στιγμή της ζωής του, του ίδιου του θανάτου του, αναφωνεί «this is so unreal». Μοναχικός τύπος, είναι ο μόνος που έχει πλήρη συνείδηση ότι τα μοντέλα ΑΙ είναι κατασκευές του και τις μεταχειρίζεται έτσι, όπως εμείς πχ μία καφετιέρα.
Σε αντίθεση με τον προσκεκλημένο, του οποίου τα μάτια είναι τα δικά μας, τείνουμε να ταυτιστούμε με αυτόν περισσότερο, ο οποίος είναι ο εκλεκτός για να τεστάρει το προϊόν ΑΙ και να συμπεράνει αν όντως είναι μία απλή προσομοίωση ή κάτι παραπάνω…
Είναι όμως ένας ακόμη άνδρας που «Γνωρίζει». Είναι και αυτός εξπέρ της υπολογιστικής επιστήμης. Αυτός εμπλέκεται συναισθηματικά με το ΑΙ, δημιουργεί μία επικοινωνιακή επαφή με το προϊόν στο βαθμό που υπερβαίνεται βάζοντας στο παιχνίδι ο σεναριογράφος τη σεξουαλική επιθυμία η οποία είναι αμφίδρομη. Αποτέλεσμα, ο νεαρός να «νιώθει κάτι» για το θηλυκό ΑΙ, το οποίο φαίνεται τουλάχιστον φαινομενολογικά να παίζει άρτια το παιχνίδι της σαγήνης και της αποπλάνησης. Παιχνίδι που τελικά κερδίζει… Το θήλυ εναντίον του άρρενος. Το θήλυ νικητής εναντίον του άρρενος. Ο ισχυρισμός της απόλυτης γνώσης ηττάται. Και οι δύο άνδρες συναντούν το θάνατό τους ενώ το θήλυ ΑΙ δραπετεύει προς την ανθρώπινη ζωή. Και δώ μου ρχονται ντερριντιανοί συνειρμοί, καθώς ο φαλλολογοκεντρισμός νικιέται ολοκληρωτικά από το άγνωστο θηλυκό. Ένα θηλυκό που είναι μάστορας στην αποπλάνηση. Ένα θηλυκό που είναι πέραν των γνωστικών συμβολοποιήσεων, πέραν οιασδήποτε απόπειρας ερμηνείας της.
Ώσπου, είχα στιγμιαία, άλλη μια «φλασιά»: Σε έρευνα για τους ανθρώπους που πάσχουν από Αλτσχάιμερ, φαίνεται ότι η απώλεια της ανθρώπινης συνειδητότητας δεν είναι οι μνήμες, οι αναμνήσεις πράγματα που όλα υπάρχουν στο θήλυ ΑΙ, αλλά η απώλεια της … ηθικότητας:
http://www.wsj.com/articles/is-our-identity-in-intellect-memory-or-moral-character-1441812784
Και συνειδητοποίησα ότι το θήλυ ΑΙ δεν ασχολήθηκε με το καλό και το κακό, με την ηθική υποχρέωση, δεν ξέρω αν ο σεναριογράφος το έκανε εσκεμμένα. Ηθικά δέσμιος ένιωθε ο νεαρός που άρχισε να αισθάνεται κάτι για αυτήν, ανέλαβε την ηθική υποχρέωση να την απελευθερώσει και αυτό ακριβώς ήταν η θανατική του καταδίκη. Με αυτή τη λογική, η απάντηση στο πρώτο και βασικό ερώτημα της ταινίας είναι ΟΧΙ, το κορίτσι ΑΙ δεν είναι άνθρωπος, είναι μια προσομοίωση, και ο άνθρωπος θριαμβεύει μέσα από το θάνατό του ακριβώς γιατί έχει ηθικότητα.

http://www.imdb.com/title/tt0470752/

Advertisements
Gallery | This entry was posted in Φιλοσοφία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s