Η θεωρία των κατηγοριών και η κενογραμματική

http://karydis.ionio.gr/hdml.gr/pdfs/conferences/102.pdf

Σύμφωνα με τον κ. Καρύδη, η θεωρία των κατηγοριών μπορεί να λειτουργήσει ως ενοποιητική, καθολική γλώσσα γιατί διαπραγματεύεται συγκεκριμένη δομή με το να τη θεωρεί ως δεδομένη και να τη γενικεύει (σσ 293). Εστιάζει στις δυναμικές διαδικασίες ώστε από τη μία να είναι αντιπλατωνική γιατί εξαφανίζει τα αντικείμενα αλλά από την άλλη πλατωνική γιατί υπάρχουν μαθηματικές οντότητες,  οι διαδικασίες (σσ 295).

Παράλληλα, η κενογραμματική,

http://dml.cz/bitstream/handle/10338.dmlcz/702156/WSAA_13-1985-2_14.pdf

«A kenogram is not a usual element of a usual set, like in set theory. A kenogram has no

fixed identity. The only property it has, is that it is distinguishable from another kenogram and that it differs or differs not as a symbol from another. Kenograms only ‘exist’ on a structure together with a kenogrammatic equivalence relation. Or like Gunther defined: ‘A kenogram is an empty place which merely indicate structure which may or may not be occupied by symbols.’. The terminus ‘kenogram’ is derived from Greek Kevoo (kenos). The inexhaustible reservoir ®n of at most n different symbols, is a new kind of set — a kenogrammatic set.» «

E The proemial relation — a kenogrammatic relation When Gunther (1972) published ‘Cognition and Volition’ [3], only few people understood, that the in this contribution described proemial relation was a mile stone in qualitative mathematics. The first quali­
tative relation was operationalized. This new type of relation does not interlock different base rela­tions, an order relation and an exchange relation, but also simultaneously operations of constants, vari­ables and qualitative different relations. The proemial relation textured now in a harmonic way aspects of (many-valued) logic, system theory, cybernetics, dialectic and qalitative Mathematics. »

Παράδειγμα στη βιολογία:

For biological model theory you need without doubt in any case:
* cycles (symbolisation of life)
* order relations (order in nature)
* exchange relations (for movements)
* distributed contextures — Guntherian poly-contexturality (a living being has its own subjective identity, but can only live, if there are other subjects with an own contexture).
The proemial relation of Gotthard Gunther has all these properties, if they are used in a process (e.g. by acting). And so it is little wonder, that the first steps to come to
* self-reference * self-organization * super-additivity * multicentred designs of biological models * ultra-stability of systems are made.

H κενογραμματική φαίνεται να  επεκτείνει την θεωρία των κατηγοριών. Σε συνδυασμό με το προηγούμενο ποστ όπου η θεωρία των κατηγοριών μπορεί να παράγει χιμαιρικές οντότητες, μπορούμε να οργανώσουμε μία τυπολογία για μία οντολογία καθολικοτήτων που εκφράζονται σε ατομικά συστήματα αυτοαναφορικά που αυτοοργανώνονται και αλληλοδρούν δημιουργώντας νέες οντότητες.

 

Advertisements
Gallery | This entry was posted in Ομοίωμα, Φιλοσοφία and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Η θεωρία των κατηγοριών και η κενογραμματική

  1. Ο/Η heroicodesembarazo λέει:

    Βλέπω μία ομοιότητα στους adjoint functors του David Ellerman που καταλήγει στις χίμαιρες και σε kenogrammatics, αλλά δεν είμαι και σίγουρος. Θα το ψάξω.

  2. Ο/Η heroicodesembarazo λέει:

    Από Ονειρμός :
    ‘A kenogram is an empty place which merely indicate structure which may or may not be occupied by symbols».

    από Logic of Sense (Gilles Deleuze)

    In the second place,singularities possess a process of auto-unification,always mobile and displaced to the extent that a paradoxical element traverses the series and makes them resonate,enveloping the corresponding singular points in a single aleatory point and all the emissions,all dice throws,in a single cast.

    ….We can speak of events only in the context of the problem whose conditions they determine.We can speak of events only as singularities deployed in a problematic field,in the vicinity of which the solutions are organized…The problem is determined by singular points corresponding to the series,but the question is determined by an aleatory point corresponding to the empty square or mobile element.

    Το λεγόμενο empty square αντιστοιχεί στο κενόγραμμά που γράφεις.

    Σύμφωνα με τον Ντελάντα (Intensive Science…σελ 205 και επόμενα, στο appendix) ο τελεστής της επικοινωνίας των ετερογενών στοιχείων του συστήματος quasi-causal operator »σχεδόν συνώνυμο» με quasi-cause=aleatory or paradoxical point=nonsense-line of flight=abstract machine=desiring machines=conceptual personae και object=x

    Δες αυτό για Lautman (βασική πηγή του Ντελέζ) και category theory (μεταξύ άλλων)

    http://m.friendfeed-media.com/005ac7d8e453585478504cd077873e65507d4b67

    Aπό το άρθρο του Ντελέζ »πώς αναγνωρίζουμε τον στρουκτουραλισμό», δες το έκτο στοιχείο του δομισμού, το »κενό τετράγωνο».

    http://www.scribd.com/doc/65443682/Deleuze-How-Do-We-Recognize-Structural-Ism

    Kαι τα παρακάτω λόγια του Ντελέζ, για τη σχέση με Μάρξ (http://dajialai.org/ziliao1/Marxism/Rethinking%20Marxism/Deleuze%20and%20Althusser.pdf)

    it is obvious that the empty case of an economic structure, such as an exchange of
    commodities . . . consists in “something” that is reducible neither to the terms of ex-
    change nor to the relation of exchange itself, but which forms an eminently symbolic
    third in perpetual displacement, and as a function of which the variations of relations
    are defined. As the expression of “labor in general,’’ beyond every empirically observ-
    able quality, value is the place of the question traversing or running through the economy as structure.

    Οπότε σε σχέση με την αξία αυτό »Kenograms only ‘exist’ on a structure together with a kenogrammatic equivalence relation», αν σκεφτούμε τη σχέση ισοδυναμίας μεταξύ των ετερογενών εμπορευμάτων (και των ετερογενών ατομικών εργασιών που τα παράγουν)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s